“51

medewerkers volgden de vorming: ‘Emotionele impact van cliënten met verstandelijke beperking en complexe trauma’s op teams/begeleiders: recht op coaching’.

“26

vormingen gingen we zelf geven in andere organisaties, onder andere over thema’s als: SEO, SMOG, werken met GES/ASS doelgroep, herstelgericht werken, ... "

Ethisch overleg

We blijven aan de slag gaan met de methodiek van het ethisch overleg om bepaalde complexe vraagstukken aan te pakken. Bijvoorbeeld: “Hoe positioneren we ons als organisatie het beste tegenover de intrede van het economische verhaal in de zorg, met name door de komst van PVF?”

ORGANISATIE

Horen, zien en praten na een incident

In 2018 werd voor het eerst deze driedaagse opleiding voor de minderjarigenwerking georganiseerd. De opleiding bouwt verder op de inhoud van de LSCI-training en integreert inzichten van SEO (emotionele ontwikkeling), trauma en herstel. Ook aan andere organisaties kan deze opleiding gegeven worden. In het najaar vond die bv. in De Lovie plaats.

Ate-leer-je mee?

Op woensdagvoormiddag organiseren we verschillende ateliers binnen onze Type 3 werking. Dit om de leerlingen een alternatief aanbod van leren aan te bieden.
Het ate-leer-werk kan gaan van een bezoek tot een activiteit. Kinderen leren door in de realiteit ervaringen op te doen.

BUITENGEWOON ONDERWIJS

Rekentrappers

Rekentrappers is een rekenmethodiek die uitgaat van een aantal principes ter preventie van rekenproblemen maar die ook kan ingeschakeld worden om de leerstof te remediëren en te verrijken.
Er wordt heel veel belang gehecht aan het uitbouwen van een goede basis (vooral getalinzicht) waarbij stap voor stap, via een concentrische opbouw, de leerstof uitgebreid wordt.

BUITENGEWOON ONDERWIJS

Heraanleg binnentuin De Zilten

Met de heraanleg van de binnentuin op campus De Zilten sloegen we twee vliegen in één klap: we creërden een veilige en speelse tuin voor de kinderen van de Parel en we maakten een prachtige terras voor onze medewerkers, aansluitend bij de personeelsrefter.

Extra fietsstalling

In het kader van ons mobiliteitsbeleid hebben we ook werk gemaakt van extra fietsstalling. Zowel op campus De Zilten als campus Ten Bunderen werden er ruimtes vrijgemaakt om fietsen veilig te kunnen zetten. In die ruimtes zijn ook kastjes aanwezig en elektriciteitspunten om elektrische fietsen te kunnen opladen. In de toekomst plannen we nog meer dergelijke werken, want het aandeel fietsende medewerkers blijft stijgen.

De Schelp

In Ten Bunderen werd de polyvalente ruimte De Schelp, onder andere met Agionmiddelen, helemaal opgeknapt. Deze ruimte dient vooral als refter voor het externaat, maar is uitgerust met een groot scherm zodat ze ook voor vergaderingen kan gebruikt worden. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook externe organisaties gebruik laten maken van deze infrastructuur.

Nieuwbouw De Zilten rijst uit de grond

Na het dromen, tekenen op papier, wachten op vergunning enz... kon rond de Paasvakantie het werfterrein klaar gemaakt worden.

ZORG MINDERJARIGEN

“11

kamers van de Drempel De Zilten werden onder handen genomen. In het Klokje werden daarnaast ook nog eens zes kamer volledig gerenoveerd om hun nieuw aanbod verder uit te werken.

ZORG VOLWASSENEN

“33

ramen hebben we op campus Ten Bunderen door dubbel glas vervangen."