Op woensdagvoormiddag organiseren we verschillende ateliers binnen onze Type 3 werking. Dit om de leerlingen een alternatief aanbod van leren aan te bieden.
Het ate-leer-werk kan gaan van een bezoek tot een activiteit. Kinderen leren door in de realiteit ervaringen op te doen.
De leerlingen maken het zelf mee waardoor ze alle informatie langer met zich meedragen. De activiteiten spreken zowel hun denken als hun voelen aan. Het leren gebeurt in relatie met de verschillende leerkrachten en met verschillende medeleerlingen. We trachten op deze manier meer groei bij onze leerlingen te ontwikkelen. Elk ate-leer-werk duurt vier weken. De leerlingen worden ingedeeld in vier groepen.
Aan ieder ate-leer nemen 12 of 13 kinderen deel. Een ate-leer wordt begeleid door twee leerkrachten. Iedere leerkracht die les geeft in Type 3 wordt ingeschakeld in het project.
Alle leerlingen leren dus alle leerkrachten kennen en omgekeerd. Samen werken we klasoverschrijdend.
De leerkrachten bepalen zelf wanneer ze speeltijd geven.
Het aantal speeltijden en de duur ervan mogen ze zelf bepalen.