De Gezondste Week

Voor het vierde jaar op rij organiseerden we ‘De Gezondste Week’ waarin we werkten rond vijf thema’s.
Op maandag organiseerden we lachsessies. Op dinsdag zetten we gezond eten in the picture met een foodmarktje waarbij teams elkaars hapjes konden proeven. Op woensdag stond met Dwars door de Zilten beweging voorop. Op donderdag spraken we waardering uit voor elkaar door talenten te benoemen. En op vrijdag sloten we af met twee zangstondes. Aanvullend werden doorheen de week (kennismakings)sessies mindfulness aangeboden voor medewerkers.

ORGANISATIE

Dienstfietsen en mobiliteit

Met de testkaravaan in 2017 was het startschot gegeven om te onderzoeken hoe we onze verplaatsingen duurzamer konden maken. Algauw werd de principiële beslissing genomen om een aantal elektrische fietsen in functie van onze dienstverplaatsingen aan te schaffen.
Het werden zes Venturelli fietsen die we verdeelden over drie locaties: Ten Bunderen, De Zilten en de mobiele werking van de Meander. Vanaf mei 2018 bollen deze fietsen intussen duurzame kilometers en worden eigen wagens of dienstwagens nét iets minder ingezet.

ORGANISATIE

“25

volwassenen zijn overgestapt van NRTH naar BOB, waarvan drie van Sint-Idesbald.
Bijstandsorganisaties en netwerk nemen ons in dank af dat we samen mee zoeken naar het best passende systeem voor de cliënt en mee zoeken naar de meest optimale bestedingswijze van het budget."

“149

dagen werd er in 2018 op Itinera van de terugvalkamer gebruik gemaakt. Het bevestigt dat deze maat-
regel nog altijd heel nuttig is."

“10

/10 scoorde de Drempel voor sfeer en gezelligheid op hun eigen minivoetbaltoernooi.

Vakantiewerking overkoepelend

In de zomer van 2018 werd voor het eerst, voor alle cliënten van de volwassenenwerking, één overkoepelend aanbod uitgewerkt.
Met deze formule werd het mogelijk om met een kleine groep begeleiders uit elke werking een goed gevuld programma samen te stellen, toegankelijk voor iedere cliënt van De Drempel en Pas Par Toe.
Hiermee is duidelijk een weg ingeslagen. Het doel is om in 2019 een gezamenlijke reis uit te werken.

Mobiele werkingen verenigen zich

Meander stond tot in 2018 voor het mobiele aanbod van ons zogenaamd “begeleid wonen”. Daarnaast was er de afgelopen jaren vanuit het residentieel woonaanbod de Drempel een mobiel aanbod gegroeid (aanvankelijk onder de naam “dienst inclusieve woonondersteuning, DIO”).
Intussen begeleidden beide, stevige, teams heel wat dossiers. Tijd om zich te bezinnen over verdergaande samenwerking en zo geschiedde. Onder andere in kader van hun permanentieregeling werden de krachten gebundeld.
De naam ‘Meander’ werd behouden maar werd overkoepelend voor het team Meander Centraal en Meander Zuid (dat zijn standplaats heeft in het gebouw van het ‘t Klokje).

Iedereen een nieuw IDO

31 maart 2018 was de deadline om met iedere cliënt een nieuwe individuele dienstverleningsovereenkomst af te sluiten, in opvolging van het vroegere protocol.
De deadline werd,mits heel veel inzet van iedereen, gehaald! Hiermee traden we definitief binnen in het tijdperk van persoonsvolgende financiering, personeelspunten, cash of voucher enz...

De Drempel rookvrij

In 2017 en 2018 werd het alcohol-en drugbeleid tegen het licht gehouden en een aantal nieuwe afspraken in de begeleidingen en werking ingevoerd. Over één van deze nieuwe richtlijnen is met de bewoners van de Drempel goed in debat gegaan, namelijk kan er binnenshuis nog gerookt worden?
Conclusie werd dat er vanaf september 2018 niet meer binnen in de studio’s en gemeenschappelijke ruimtes zou gerookt worden. Klinkt vanzelfsprekend?

’t Klokje

Vzw ‘t Klokje is een kleinschalig wooninitiatief voor volwassenen met een tijdelijke woonnood. Reeds in de loop van 2017 gaf de vzw te kennen graag hun werking door te geven aan de volwassenenwerking van Sint-Idesbald, waarmee ze al jarenlang samenwerken. De intentie werd realiteit en in de loop van 2018 werd het gebouw stap voor stap opgefrist en kon het team Meander Zuid (zie verder) hier, samen met zes bewoners, onderdak vinden. Het woonaanbod is rechtstreeks toegankelijk en heeft de bedoeling een tijdelijk karakter te hebben voor de cliënten.

24 uren POT

Vakantie staat voor rust en leuke dingen doen.
Het team van TeejO zorgt er mee voor dat jongeren tijdens de vakantie soms nét dat iets meer vakantiegevoel krijgen. Ze werken hiervoor een aanbod van namiddag- en avondactiviteiten voor kinderen uit alle leefgroepen uit: schatten zoeken met metaaldetector, mountainbiken, muurklimmen, geocaches zoeken,....
Eén van de activiteiten springt eruit als een 24-uur durende tocht, met twee personen, één begeleider en één jongere.

ZORG MINDERJARIGEN

“6

‘copains’ zijn momenteel aan de slag. Dat zijn externe vrijwilligers die samen met enkele van onze jongeren vrijetijdsactiviteiten op maat gaan doen."

ZORG MINDERJARIGEN